Sökmotoroptimering kommer från engelskan search engine optimization, SEO, och innefattar de tekniker som genomförs för att ta hänsyn till en sökmotors filtrering och algoritmer. Att placera sig högt bland sökresultaten hos olika sökmotorer är ett viktigt medel för att driva trafik till sin hemsida. Det är också ett sätt att vara synlig för potentiella kunder när de söker efter något man kan erbjuda. Varje dag sker miljontals sökningar på Google som innehar drygt 94 % av marknaden i Sverige. Även sidor som Yahoo och Bing kan vara bra att beakta, speciellt om man riktar sig mot en internationell marknad. För att hamna i toppen bland sökträffarna krävs därför en väl sökmotoroptimerad hemsida. SEO är en långsiktigt och kostnadseffektiv marknadsföringsmetod.
Googles viktigaste uppgift är att ta fram hemsidor som är relaterade till sökordet eller sökfrasen ifråga för att sedan ranka dessa utefter relevans. Sökmotoroptimering brukar delas in i två delar, där den ena benämns som on-page SEO och den andra som off-page SEO. On-page strategier handlar om att optimera hemsidans tekniska och textliga delar. Den tekniska biten syftar till att göra det enkelt för Google att indexera sidan, bland annat genom en tydlig URL-struktur, en enkel navigering och att utnyttja meta-taggarnas funktion. Den textliga delen ska istället visa att den är relevant för sökordet i fråga. Här handlar det om att fokusera på rätt nyckelord och unika titlar och rubriker. Ett välskrivet innehåll är en viktig grundsten.
Off-page SEO och länkstrategi
Den andra delen, off-page SEO, är minst lika viktig för en bra ranking. Med off-page menar man de tekniker och förändringar som sker utanför hemsidan i fråga. Länkstrategi är ett frekvent diskuterat ämne när det kommer till SEO och många menar att det är den viktigaste delen. Länkar från andra hemsidor som pekar på ens egen webbplats kan räknas som röster. Medan on-page SEO fokuserar på att optimera hemsidan för att sökmotorn lätt ska kunna indexera den handlar off-page SEO istället som att ge webbplatsen ett förtroende och tyngd. Detta ökar i sin tur rankingen. Det är inte enbart antalet länkar som tas i beaktning utan även dess kvalitet. En länk från en mer välkänd hemsida väger tyngre än en länk från en mindre hemsida med lägre ranking. Länkarna ska även vara kontextuellt relaterade till hemsidan i fråga. Att kunna mäta kvalitén på olika hemsidor var en av faktorerna som gjorde Google, och deras modell PageRank, marknadsledande. PageRank värderar sajter utifrån deras inkommande länkar.
Läs mer om sökmotoroptimering på: https://belinger.se/vad-ar-sokmotoroptimering-seo/
Lämna ett svar