Du ändrar enkelt utseendet på din bil genom att byta till ett par snygga fälgar. Läckra alufälgar passar på vilken bil som helst, du behöver inte vara med i the Fast and the Furious för att ha en fräsig bil. När du ska köpa nya fälgar är bultmönstret en viktig del att ta reda på för att fälgen ska passa på bilen.
Med bultmönster menas hur många bultar som används och hur stor bultdiametern är (avståndet mellan bultarna). Det finns olika bultmönster för olika bilar. Här hittar du en bultdiameterguide, men du kan även själv mäta bultdiametern på ett relativt enkelt sätt. Om du har en fyra-, sex- eller åttahålsfälg beräknar du diametern genom att mäta avståndet från ena bulthålet yttrekant till motsvarande bulthåls innerkant rakt över navhålet.

Har du däremot en femhålsfälg blir det lite knepigare, men det är ändå inte speciellt svårt. Först måste du mäta bulthålets diameter, det blir A. Sedan beräknar du avståndet från ena bulthålets ytterkant till navhålets ytterkant, det är B. Multiplicera B med två. Slutligen mäter du navhålets diameter, det är C. A+Bx2+C är bultdiametern.

Har du däremot en femhålsfälg blir det lite knepigare, men det är ändå inte speciellt svårt. Först måste du mäta bulthålets diameter, det blir A. Sedan beräknar du avståndet från ena bulthålets ytterkant till navhålets ytterkant, det är B. Multiplicera B med två. Slutligen mäter du navhålets diameter, det är C. A+Bx2+C är bultdiametern.

Bultmönstret anges i t.ex. 5×110 (kan även skrivas som 5/110) där 5 står för antalet bultar och 110 står för diametern. Förutom bultmönster finns det andra faktorer som avgör om fälgen passar på just din bil – navhål och inpressningsdjup (ET) är lika viktiga som bultmönstret.
Det vanligaste bultmönstret idag är 5×114,3 som används ursprungligen för japanska bilar, men som blivit vanligt även bland andra bilmärken som Volvo. I Europa är annars bultmönstret 5×100 vanligt bl.a hos Volkswagen mm.  BMW använder sig av 5×120 och på äldre Volvon används 5×108. Mercedes använder sig av 5×130, dvs samma som Porsche. När man kollat på bultmönster en tid så lär man sig att se ett system och de är egentligen rätt logiskt hur varje märke väljer att använda sitt bultmönster för sin bil. Frågan är dock varför vi bilägare går med på detta. Alla bilar skulle kunna anvvända sig av en branchstandard tycker man.

De är alltså inte så inveklat att hitta rätt bultmönster det är bara att följa guiden ovan.