Smartbredband.se är en jämförelsetjänst online som hjälper konsumenter att jämföra mobilabonnemang och mobila bredband från de svenska internetleverantörerna. Hur sker jämförelsen till och vad bör man som konsument titta på?
Sammanfattande presentation
Det som visas är hur många GB som de olika abonnemangen är på, månadsavgift och vilket nät som de använder. Detta är även grunden för vilket abonnemang som ska väljas.
För de som bor i större städer är val av nät inte tungt vägande skäl då alla operatörer har bra täckning i dessa städer. Har man däremot sommarstuga i Stockholms skärgård, i Dalarna eller i Norrlands inland är täckningen av yttersta vikt.
Se recensioner på Smartbredband.se
Vid den sammanfattande informationen finns även länken ”Läs mer” som går till den fördjupande recensionen av mobiloperatören. Under dessa recensioner tas exempelvis följande punkter upp:
- Prisnivåer
- Vanliga frågor och svar
- Täckning
- Routeralternativ
- Andra omdömen
Vad bör du jämföra?
- Täckning
Det absolut viktigaste är att välja en operatör som har god täckning inom det område man förväntar sig befinna sig.
- Bindningstid eller inte
Bindningstid kan innebära lägre månadskostnad men samtidigt skapar det en inlåsningseffekt. Det blir helt enkelt svårt att byta till ett bättre alternativ om detta skulle hittas. Ska bredbandet användas enbart under sommarmånaderna (exempelvis i husvagnen) bör mobilt bredband som enbart räcker en månad väljas. Detta kan sedan enkelt fyllas på efterhand.
- Vad kostar extra surf?
Är du säker på mängden GB räcker? Eller kommer extrasurf behöva köpas in ibland? Även detta är en punkt som Smartbredband lyfter upp som viktig att jämföra. Det kan helt enkelt bli mycket dyrt om extra GB behöver köpas vid ett flertal tillfällen.
- Finns Unlimited?
Kommer ni att surfa väldigt mycket? Kanske ska hela familjen använda samma bredband under ett par månader. I detta fall kan unlimited vara ett bra alternativ. Det betyder att det inte finns någon övre gräns för mycket surf som får användas.
- Hur sker byte av abonnemang?
Att enkelt kunna byta mellan de olika abonnemangen, inom samma operatör, är en klar fördel. Används en app så att byte kan ske när som helst på dygnet eller måste kundtjänst kontaktas med lång väntetid?
Lämna ett svar